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お客様を驚かせ,次に笑顔にさせたい

2000年2月、私は株式会社ジーネットへの出資を決断し、機械工具商社の経営に着手しました。それまでのフルサト工業は、1960年代に現相談役古里龍一が考案した「鉄骨ファブリケーター」専門の資材直販会社として成長を続けてきましたが、バブル崩壊後の社会の変化と共に、それは徐々に「特別な」ビジネスモデルではなくなっていきました。もはや、「同じ商品がどこからでも変わらないタイミングで手に入る」時代へと変化したのです。

ジーネットの機械工具卸売業も同じです。某工具メーカーの商品を販売できる代理店権は、複数の商社が持っていてどこから買っても寸分の違いもないのです。つまり、商社としての特徴が出しにくい、競争相手との違いをつけにくい、といった状況です。そのような中で、違いを出す効果的な方法の一つが〝お金〟です。競争相手より安い値段で売る、たくさん買ってくれたお客様にはサービスをするということですが、いずれにしても、利益を削って行なわなければなりません。

〝お金〟で差別化する方法には限界があります。すぐに相手も同じことをしますし、エスカレートしていっても基本的に利益の額以上のことはできないからです。そのような消耗戦を誰もやりたくはありません。
私たちは、我々がお客様にとって〝唯一の選択肢〟になることを目指しています。つまり、それらの場面においては競争相手がいない状態です。

そのためには、お客様がフルサトグループとお付き合いしたいと思っていただけるように、それに見合うものを用意してご提供しなければなりません。お客様が驚くほどのインパクトが強い〝モノ〟や〝コト〟を示し、それがお客様にとって役立つということを理解していただき、結果を出して喜んでいただく。そうすることによって、私たちとお付き合いする価値がお客様の中に生じるのだと思います。
そのための方法のひとつが「提案」です。つまり、私たちが行なう「提案」とは、お客様がご存じない商品やサービスや手段を使って、お客様が予測していなかった結果が導き出されるということをお伝えし、やってみませんかとお誘いすることだと考えます。そして、やってみた結果にお客様が満足して喜んでいただける。それに対するご褒美が、唯一もしくは優先的な選択肢となることであると考えています。

私たちはお客様がご存じない驚くような「提案」を発案し、お客様の問題点を解決することで、素晴らしい〝笑顔〟が見られるのではないか。そう考え、今日も明日も明後日も、ずっと取り組みを進めていきます。

代表取締役社長 古里 龍平

Surprise customers and then make them smile

In February 2000, I decided to invest in G-net Corporation and started to manage a machine and industrial tool trading company. By then, Furusato industries had continued to grow as a retailer of building supplies focusing on “steel fabricators” after Ryoichi Furusato, currently the Adviser, launched the business in 1960’s. However, this had not been “special” business model gradually as the society changed after the burst of the economic bubble. As the time has changed, customers can get the same supplies from anywhere almost at the same time.

The same things happened in a machine and industrial tool wholesale industry which G-net operates. The agent right of a certain manufacturer allows trading companies to deal with its industrial tools. Customers can get the same items from each companies with the agent rights. Therefore, it is difficult to emphasize their characteristic and difference as a trading company. Under this situation, one of the effective ways to differentiate from others is “money”. We sell items at lower price than others and offer good services to customers who buy a large amount of items. Anyway, we reduce our profit to do so.

There is a limitation to differentiate from others by “money”. Anyone can do the same things soon and we cannot spend more than the amount of profit to do something different even in the fierce competition. Nobody wants to do such a war of attrition.
We aim to be a “sole option” for our customers. In other words, there are no competitors in that case.

To achieve it, we need to prepare and provide the items that satisfy the customers’ requirements, which makes them want to do business with us. We propose “items” and “things” with strong impact that surprises customers, make them understand how useful those items and things are and accordingly, make them happy by producing the results. By continuing to do so, we think the customers recognize the value to do business with us.
One of the methods to realize it is “proposal”. Our “proposal” shows that customers can produce the higher-than-expected results by using items, services and methods that they are not aware of and then asks them to try it. Consequently, customers are satisfied and happy with the results. We think that the reward for those proposals is to be the sole or prior option for customers.

We develop the surprising “proposal” that the customers do not notice and solve their problems. Accordingly, we believe that we can see their big “smile”. Based on this way of thinking, we continue to go forward today, tomorrow and the day after tomorrow.

President and Representative Director Ryohei Furusato